måndag 4 februari 2013

En hink fruktsallad, tack !

Hejsan!  Måndag igen och inte sådär särskilt vårlikt väder idag tycker jag. Ymnigt snöfall som är lite klibbigt och blött. Skulle egentligen varit  ridning idag men...hmm, nä inte så lockande att ge sig ut på tur, det får bli en slappisdag, det tycker förresten Batman oxå!
Det är skönt med en liten tupplur! Vet ni att hästar kan spela blockflöjt? Jasså, inte det. Googla på hästar spelar blockflöjt så får ni se nåt skojjigt! Jag skulle faktiskt vilja prova! Men då vill jag spela Bolero! Det är ett musikstycke av en snubbe som heter Maurice Ravel. Det är jättehäftigt! Finns på you tube!
Kolla där, det ser ju väldans gott ut! Vet ni att jag gillar apelsiner skarpt? Det gör Murphy med. Jim  tycker mycket om bananer. Vi får ju förstås mycket morötter men det finns annat som oxå är gott!
Det där ser lurigt ut!? Massor av frukt i små små bitar?? Har de inte tänder att tugga med människorna eller? Tänk om jag kunde få en hel hink full av sånt där! Bara att gapa och svälja!  Mums!  Det är godis både för hästar och människor! Väldigt nyttigt för kroppen på samma gång. Kan det bli bättre? Det är ju måndag och jag har funderat lite som vanligt. Jag som bara är en häst och har lite svårt att förstå hur människor är funtade,  har iaf förstått att människor kan vara osams på ett knepigt sätt ibland. Vi hästar ilsknar till på stört och sedan är det för det mesta ok, vi glömmer bråk som varit ganska fort. Hos människor kan ilskan fastna i deras huvud och aldrig försvinna! Det låter väldigt jobbigt och tråkigt. Människor har ju faktiskt den fördelen att kunna välja vad de vill tänka. Det kan inte vi hästar. Människor kan styra sina tankar till något positivt istället för negativt. Det knepiga är att det blir ofta som människor tänker. Tänker de bra så blir det ofta bra, tänker de dåligt så blir det gärna dåligt. Det kallas för självuppfyllande profetior.  Det är skönt att vara häst och slippa att ha de problemen. En sak som är jättetråkigt är att barn ibland får lida och fara illa och må dåligt  för att vuxna inte är sams. Det är ju inte barns fel att vuxna inte är sams! Varför blir det så? Jag tror att det är rädslan som spökar igen. En del vuxna är nog rädda för att inte bli omtyckta, eller att bli övergivna eller oxå kanske de inte orkar se att andra kan vara glada och lyckliga! Det är väldigt synd om många människor, både barn och vuxna. Glöm inte, ni människor, att ni har en hjärna som har en otrolig kapacitet !( Annat är det med min lilla ärthjärna!) Glöm inte att ni har förmågan att styra era tankar åt ett positivt och livsbejakande håll, som gör att lycka och glädje kan finnas precis runt hörnet! Det finns ju naturligtvis sånt som händer som man inte kan styra över, då gäller det att göra det bästa av situationen som nog kan vara väl så svårt ibland! Det är då som de positiva tankarna måste får segra över de negativa så att livet kan fortsätta framåt mot en ljusare framtid! Stor hästkram från mig!

Inga kommentarer: