torsdag 9 februari 2012

Rosor på kinderna,jag?????

Idag får man rosor på kinderna säger M´.  Hmm,, hur menar hon då? Jag har inga rosor, bara jättelång vinterpäls! Jim o jag har stått o filosoferat lite idag. Vi funderade lite över om man kan tvinga oss kusar till nåt som vi inte vill? Tja, jag t.ex vill ju inte hoppa över hinder som jag tycker ser läskiga ut. Skulle man kunna få mig att hoppa om någon slog mig med ett spö??? Nixipixi!!!! Jag skulle bli tvärarg, deprimerad, rädd och allt möjligt sånt som inte känns bra att känna! Det är nog bara att acceptera att jag hoppar bara de hinder som JAG vill, så det så!!! Förresten vad är det för mening med att tvinga någon att göra sånt som man inte vill?? Då blir det inte kul alls! Man måste försöka övertyga någon på ett vänligt och förklarande sätt, så kanske man kan gå med på det. Men att använda våld för att få sin vilja igenom är verkligen inte ett bra sätt tycker jag!! Ibland verkar det som om vi hästar ska finna oss i allt möjligt som människor vill och vi får inte ha någon åsikt alls! Ofta så är vi hästar rädda för olika saker och hur smart är det då att med våld försöka tvinga oss. Korkat tycker jag! Men jag är ju "bara" en liten häst! I ridhuset på Strömsholm där det utbildas ridinstruktörer kan man läsa på väggen,  " Där kunskapen tar slut tar våldet vid". Det var nog huvudet på spiken!  Dagens ord: utbildning är ingen garanti mot dumhet. Gör vi det vi själva vill eller det andra vill? Krav kan förlama handlingskraften. Morsning!

Inga kommentarer: