tisdag 30 augusti 2011

Hej. Jag fick lite skrivklåda igen! Det var någon här som undrade över att det är många (3) hästar som har behövt avlivas inom loppet av 2 år. Bl.a. fina Calona ovan. Ja, vad ska man säga? Har man levt i 34 år och varit frisk, urpigg och glad under alla dessa år så är det kanske inte så underligt att veterinären och M tycker att det är dags för lite " vila". Hon slutade dessutom att äta och dricka. Ett sådant liv önskar jag mig oxå! Vad beträffar Jack så framkom det efter år av träning och snubblande att han hade en medfödd skada på en halskota och hade svårt med sin balans. Han trillade omkull allt som oftast, ibland med ryttare på ryggen. Inte så lämpligt att sitta på en häst med sådana problem och inte så juste mot Jack. Vet. dömde helt enkelt ut honom. Trist! Sedan kommer vi till Tip-Top. Alla som håller på med hästar vet vad spatt är tror jag. Tippen var utdömd redan innan hon kom till Lövås säger M. Tippens ägare är för övrigt veterinär och gjorde den bedömningen att med lättare ridning än den hon fick i Göteborg  ( MSV dressyrträning) så ville hon ge Tippen en chans att få leva några år till. Den chansningen gick hem, hon har blivit lättare riden under nästan 4 års tid utan att ha några problem. Nu gick det inte längre för hon blev halt. Då var det dags att lämna in eftersom det inte gick att behandla. Tråkigt. Men det mest humana mot henne. Det kommer att bli fler av oss som kommer att få gå samma väg inom, troligtvis, inte allt för många år, jag är 26 år och är inde odödlig. Jim är ett år äldre. Men vi alla hoppas att vi kanske har tur att få vara friska lika länge som vår gamla vän Calona. Hoppas att detta var ett svar på frågan! Kram från lilla mig!

Inga kommentarer: