söndag 27 november 2011

På rymmen ur stallet!

Nej men Danne är du på rymmen nu igen! Hej förresten! Knappt har "Berit" gått och gömt sig så dyker " Gudrun" upp!! Räcker det inte med att vi har M ! Vi är iaf i stallet och hukar oss för stormen idag, ganska skönt, utom Danne som smet ut! Hörde ngt sorgligt som hände för ett litet tag sedan. Världens bästa hopphäst Hickstead dog mitt under (efter) en hopprunda. Ett blodkärl brast och han dog mitt på arenan framför sin ryttare o all publik. Så sorgligt! En del människor säger att hästarna pressas för hårt på ett oansvarigt sätt. Men veterinär Peter Kallings säger att det inte alls är på det sättet. Att ett kärl brister kan drabba både hästar och människor, det går inte att förutse säger han. Det kändes skönt att höra detta med tanke på vår kära Kickan. Eftersom det var jag som var i luven på henne så vet jag att hon inte sprang längre än tvärs över hagen och ut genom staketet (utan ström), där föll hon ner och dog framför ögonen på M och mig. Hon var varken svettig eller andfådd. Dessutom så hade vi gått tillsammans i samma hage hela dagen utan bråk. Tänk om det hade hänt under en ridtur med någon el några som red ut på egen hand, som tog en snabb, busig racergalopp någonstans i skogarna! Hur skulle den som red henne ha känt då?  Skulle det ha varit hennes, hans fel? NEJ! Sådana här saker händer tyvärr och det är inte någons fel. M har en kompis vars ponny föll ner och dog mitt under en ridtur! Vilken fruktansvärd upplevelse! Vi måste inte alltid utse en syndabock när det händer tråkiga saker. Livet innehåller både mörka, stormiga stunder och solsken. Tänd ett ljus i mörkret och sätt fokus på ljusglimtarna! Om en månad börjar det så sakta bli ljusare ute!

Inga kommentarer: